fredag 26 juni 2009

Bakom mina solglasögon



Jag har fåt glasögon. Japp, en av många saker som hänt efter det att jag fyllde 30. Inte bara rynkorna kring mina ögon har blivit tydligare, det ena hårstrået efter det andra börjar även byta färg för att inte tala om den biologiska klockan som sjunger i kör varje månad. Men nu har jag alltså även köpt mig ett par läsglasögon.
Jag började ana för något år sedan att min annars perfekta syn började wobbla. Första tecknet var en oerhört påfrestande mörkerkörning hem från Dalarna, sen kom jag på mig själv att hur nära näsan jag höll böcker jag läste.

Sist jag gjorde en synundersökning var jag 18 år och skulle ta körkort så jag tänkte att det kanske var på tiden att göra en ny. Resultatet blev nåt plus på ena ögat och lite mer på det andra, och så är jag astigmatisk.
Så här om dagen hämtade jag ut mina nya glasögon. Några jag trodde att jag bara skulle behöva bära när jag läste, satt framför datorn eller kollade på TV. Men det var kärlek vid första klara ögonkastet. Det är helt sjukt hur mycket tydligare och renare världen blev. Så nu bär jag dem hela tiden.
Första dan kände jag mig full och kunde inte koncentrera mig på något annat än att jag hade nåt på näsan. Två dagar senare är jag fortfarande lite ovan med bågen som ramar in allt jag ser. Det får mig att tro att jag har solglasögon på mig och att ingen ser vad jag tittar på. Jag känner mig även lite osynlig vilket är mke roligt.

Annars är jag inne på min sista vecka som praktikant på AFP vilket känns helt okej. I brist på nyhetshändelser i det här landet har jag på egen hand fotat olika teman. Bilder som jag sen gått igenom med min redaktör för att få respons. Han tycker att jag blir bättre och bättre vilket är väldigt roligt.
Men jag behöver fortfarande mke övning och kommer nog fortsätta att åka till kontoret med jämna mellanrum för att få kritik på mina bilder.

Tema: Konsert

Tema: Beach

Tema: Byggarbetare

Tema: Hiphop konsert

Tema: Palestinsk kulturkväll

I väntan på ett bra, roligt och utvecklande jobb ska jag på egen hand fortsätta mina arabiska studier. Pratar på tok för lite arabiska vilket inte känns helt okej.

Yalla bye rabarber paj

2 kommentarer:

Christoffer sa...

Du ser skitsnygg ut i dom. Kan fatta att du gillar att ha dem!

Vad är en väll och varför tycker turkar att de är kul?

Unknown sa...

Precis som mor Din, också astigmatitisk...och gråa hår...de blev jättemånga på min semester...inte pga av problem utan av solen helt enkelt.

Förstår bara inte, det var ju läsglasögon, de kan Du ju inte gå med hela tiden???

Härligt att få höra Din röst och höra _Dig vara glad och pigg!!

Nu kommer vi att kunna skriva lite igen..vardagen närmar sig med stormsteg.

Puss mamma