tisdag 10 februari 2009

Back in Beirut

Enligt mitt pass så var det tydligen sjunde gången jag ankom till Beirut, Libanon och det var sjukt skönt att inte behandlas som en terrorrist vid gränskontrollen. "Welcome back and enjoy your stay!"
Nu kanske du undrar vad jag gör här och för att vara riktigt ärlig så undrar jag det oxå.
Hälsar på Helena är en anledning. Ducka slask och enstaka plusgrader är en annan. Men främst skulle jag nog säga att jag är här för att påbörja det jag startade för typ ett år sen. Göra mig en karriär i Mellanöstern.

Det hela började ju med ett jobb jag söket i Afghanistan men som jag inte fick pga. bristande utlandserfarenhet. Min besöksresa till Kabul känns som jag gjorde för en evighet sen. Sen dess har jag inte bara spelat in barnprogram för UR i Mellanöstern, jag har även studerat arabiska i Palestina. En erfarenhet som jag nu två månader senare insätt var mer påfrestande än jag kanske trott. Också en anledning till att jag inte åkte tillbaks dit utan valde det trevligare och mer välkomnande Libanon. Något som dock grämer mig då det slog mig att det är precis vad Israel vill. Göra mitt inträde i deras land och min vistelse där så otrevligt som möjligt så jag inte vill åka tillbaks. Antar att de vann... For now.

Så nu sitter jag på ett fik i Beirut och tittar på regnet utanför fönstret och lyssnar på de åtta kvinnorna som äter en två timmars lunch vid borde bredvid mitt. Alla i perfekta sminkningar och oklanderliga hår, trotts vädret. Min ständiga undran är hur de gör för att ALLTID se så snygga ut. Oavsätt ösregn eller 35 graders värme. Amazing.

2 kommentarer:

500 sa...

Heja Jess, livet är ett äventyr och du är klok nog att förstå det. Lycka till!! /Carro

Kim sa...

Hej Jessica,
Det gör ont i mig att jag inte hann komma till din fölsisfest och att vi inte hann träffas! Hoppas allt går bra för dig och att du nu får göra det du vill!
Massa kramar från farbror Kim.