tisdag 24 november 2009

Sondag i Beirut

Nar det ar helg i Beirut kan vadret vara sa klart att jag, fran min balkong, kan skymta den forsta snon pa bergsopparna i Fareyah, se havet glittra anda till Byblos och jag kan promenera i t-shirt down town med en minimal risk att bli overkord.

I sondags tog Rami mig och Mika till en ny bistro i Gemmayze.
Ett stalle som var helt perfekt med trevliga och
kunniga servitorer (nagot som ar ratt ovanligt i Libanon),
soft jazz i hogtalarna (annars ar det garna lite for hog techno),
utmarkt mat och skon inredning.


Sen gick jag och Mika till Mohammad Al Amin Mosque of Beirut.
Jag har bott i Beirut i drygt ett ar nu och
den har bilden tog jag i somras.
I sondags var forsta gangen jag gick dit. Jag ar en sa dalig turist.


Utanfor stod ett par och fick sitt besok forevigat.
"Det har ar jag framfor den stora mosken i Beirut",
kan hon glatt beratta nar de kommer hem.


Mika kande sig lite val turistig nar hon var tvungen att
satta sin sjal pa huvudet och lana en abaya.
Men golvet var mjukt och kistrallkronorna gigantiska.

For ovrigt tycker jag att det ar ratt skont att ga in i en religos byggnad
dar jag inte ar kosntant overvakad av diverse avbildningar.


Forra sondagen akte jag och Rami norr ut for att halsa pa hans foraldrar.
Jag lurade Rami att aka kustvagen som ar helt fantastiskt vacker.


Ramis pappa odlar bl.a. apelsiner i deras tradgard.
Kom fram till att oranga frukter i trad ar nog det mest exotiskt jag vet.


Mika en helt annan sondag i Hammra.

1 kommentar:

Kristofer sa...

Härligt med en uppdatering. Mer sånt!