måndag 20 oktober 2008

Skit kurs

Min lärare pratar rätt dålig engelska å ibland har jag svårt att förstår vad han säger. Framför hör jag nästan aldrig hans översättning på de arabiska ord som han skriver upp på tavlan. Varje gång jag ber honom upprepa översättningen tittar han på mig som att jag var dum i huvudet för att jag inte hörde hpnpm första gången. Ett bra pedagogiskt grepp skulle kunna vara att även skriva upp den engelska översättningen men jag tror inte han vet hur alla ord stavas. Eller att ordet i fråga fanns med i boken, med översättning.

Vår bok är ett häfte om 88 sidor som han, läraren skrev 1999.
Jag förstår att det är dyrt att köpa in och loss ordentlig kurslitteratur men om de ska bygga en kurs på en bok skulle det kanske vara bra om den var:
1. Pedagogisk
2. Strukturerad
3. Innehålla ett index över alla ord som tas upp i boken (inkl. översättning)
4. Ja, varför inte en sammanställning på alla verb oxå
5. Å hur man böjer de oregelbundna verben
6. Både i past and present kanske

Jag har Mid Term exam på onsdag i Colloquial Arabic (prat arabiska). Jag ska sitta och små prata med min lärare om hur jag mår, vart jag kommer ifrån å så samt böja verb i past, present och göra dem negativa. Inte en helt ologisk tenta kan man tycka eftersom kursen går ut på att jag ska lära mig att prata. Synd bara att vi inte får öva på att tala på lektionerna.
En anledning är säkert att vi är runt 30 elever och de gånger han faktiskt går varvet runt och frågar vad vi t.ex. åt i går så tar det väldigt lång tid. Men gör mindre klasser då. For fuck sake.

Jag försöker tänka på att jag trots allt är i Palestina. Att jag studerar på ett Universitet i ett ockuperat land och som följaktligen har sina begränsningar. Men yet betalar jag 550 USD per kurs och går ett internationellt program som ska vara på Universitetsnivå. Visst är tempot högt och det förmedlas mycket information under kort tid och förväntar sig läraren att vi ska kunna ett ord efter det att han har han sagt det en gång. Men det är fortafarande ett nytt språk på grundkursnivå som vi försöker lära oss. Jag anser mig vara relativt smart men i hans klasser känner jag mig som en 5-åring och skulle gärna vilja bli behandlad som en. Upprepa, låt oss härma, repetera, upprepa och repetera igen. Bitte.
Upprepning är dock inte riktigt en del av pedagogiken. "Listenen, you know this. I said it before."

Jag behöver inte göra tentan på onsdag eftersom den här kursen inte ingår i min examen men jag vill fortfarande testa mig för att se hur mycket jag har lärt mig. Men när jag inte förstår och inte kan hitta någon förklaring i "boken" blir jag så arg, förbannad att jag bara vill skrika.

Nej, jag rekommenderar ingen att plugga på Birzeit för att lära sig arabiska. Åk till Damaskus.
Okej, jag har lärt mig att läsa och att skriva men kan inte säga att pratet sitter där det kanske borde efter 2 månaders intensiva studier. Det är klart att det har varit mycket upp till mig själv men som jag skrivit tidigare så har jag aldrig pluggat så mycket i hela mitt liv som jag gör här.

Men det är ju inte bara därför jag valde att åka här. Mycket kan man läsa och många bilder kan man se men inget är som upplevelse. Även om jag i dag är sur på mina bristande kunskaper i arabiska så har jag fått ovärderliga kunskaper om landet, folket, kulturen och religion. För att inte tala om Israel, konflikten, ockupationen, muren, våldet, svårigheterna och livet här osv. osv. Erfarenheter som jag aldrig hade fått om jag inte hade bott här.
Så jag ångrar inte för en sekund att jag åkte hit. Önskar bara att kursen hade varit bättre.

3 kommentarer:

Oskarand sa...

Har alltid sagt att språk är skittråkigt att lära sig men skitkul att kunna...

Kolla in vad denna snubbe säger om språkkurser:

http://www.fourhourworkweek.com/blog/2008/09/22/why-language-classes-dont-work-how-to-cut-classes-and-double-your-learning-rate-plus-madrid-update/

Camilla sa...

Jessica! Om det inte vore för att jag har en deal med mig själv att jag ska sova efter nyheterna, så skulle jag läsa från början till slut nu. Jag ska definitivt göra det en annan dag och följa dig här på bloggen. Sköt om dig och var försiktig, och så ses vi förhoppningsvis om inte allt för länge! Kram från Camilla.

Christoffer sa...

Här är lite andra tips där du kan öva arabiska på nätet: http://www.natkurser.se/sprakkurser/arabiska.php