måndag 27 oktober 2008

Palestina vs Jordanien

I går spelade Palestina sin allra första landskamp i fotboll på hemma plan. Fram tills i går har de spelat alla sina "hemma matcher" i Jordanien men nu har de en alldelse ny och egen arena i Al-Ram, helt byggd efter FIFA's minumum standard. I en historiskt vänskapsmatch möttes Palestina och Jordanien (vars lag i praktiken består av palestinska flyktingar). Jag och Lovisa ville lekta pressfotografer så med hjälp av en kontakter och genom att vifta lite med våra presskort tog vi oss in.

Det Palestinska landslaget kysser marken som de för första gången får spela på.



Efter att ha hängt bland åskådarna ett tag tyckte vi att det var dags att beblanda oss med de andra pressfotograferna så med våra kameror på magen, lite charm och smidighet anslöt vi oss till dem vid sidlinjen.



Dagen till ära var inte bara Palestinas Prime Minister där utan även FIFA's, samt några andra män i dyra kostymer som jag borde veta namnet på.

FIFA's president Sepp Blatter.
Å, ja det är jag som har tagit bilden.

Bland andra FIFA's president och Palestinas Prime Minister Salam Fayyad

Eftersom det var den första matchen på Palestinsk mark ever hade personalen på arenen inte så stor erfarnehet att hantera giriga journalister vilket resulterade i att jag och Lovisa kunde springa runt och plåta tillsammans med alla andra, riktiga pressfotograferna. För ja, jag kände mig lite som en praoelev med mitt 18-55 objektiv. Men det var sjukt roligt å kan inte sluta tänka på hur jag nu någonsin kunna sätta mig bakom ett skrivbord igen...
Matchen slutade 1-1.


1 kommentar:

Stekare mot FRA sa...

forza!
När kommer du hemma hjärtat? eller kommer jag och hämtar dig du vet hur orolig jag är. verkar iof gansk lugnt om man läser bloggen. men den kanske är mamma anpassad...

puss puss saknar dig.