lördag 25 oktober 2008

Visit Jericho

Jag kan gilla att åka till städer utan att riktigt planera vad jag borde se där. Här om dagen åkte jag och Hana till Jericho. Det jag visste var att stan inte bara är typ den äldsta i världen, den ligger också nästan 400 under medelhavsnivån. Alltså, den ligger inte under havet utan bara väldigt långt ner i en dal där det var vatten back in the days.
Anyways, jag och Hana åkte dit och började vårt besök med att leta efter ett café för att bota dagens huvudvärk. Vi hamnade på en bar/cafe med en ung ägare som nästan genast berättade att hans dröm var att resa. Det som unga män i det här landet helst av allt vill göra eftersom de inte kan.


Sen traskade vi runt i den lilla stan som med sitt torg och låga byggnader är mke pittoresk och trevlig. Efter det att jag köpt ett par skor och vi gått på alla gator körde en taxi upp till oss och frågade om vi ville ha skjuts till the old city.
Hmm, tänkte vi. Kanske kan vara en bra idéer att se när vi ändå är här. Den korta taxiresan slutade med att han tog oss på en 40 min tur till de platser som Jericho mest är känt för. Men eftersom varken jag eller Hana är speciellt intresserade av as gamla stenar nöjde vi oss med att stanna på avstånd och ta de obligatoriska bilderna.


När vi kom tillbaks till centrum åt vi middag på en balkong med utsikt över stan medan det första höstregnet öste ner så som det bara gör i en typ ökenstad.


Vi avslutade där vi började med en arabiska kaffe och vid det här laget hade killarna slutat ropa Welcome efter oss (varpå jag gav respons på arabiska) eller frågade vart vi kom ifrån (varpå jag svarade Ramallah). En mke bra dag som dessutom slutade med en hemmafest hos en kompis och som i sin tur slutade med arak shots. Men det är en helt annan historia.

Å, by the way. Eftersom att plugga var min B-plan om jag inte skulle få ett jobb efter sommaren har jag nu kommit upp med en ny B-plan om jag inte får ett jobb efter jul.
Jag gör ju helt enkelt som jag brukar göra; åker till Beirut så klart å söker jobb där. Hem, fira jul å så, renovera min lgh i Sumpan, flytta ut från Engelbrektsgatan å in i Sumpan, hyra ut den och of to Beiruta baby. Känns lite för bra för att vara en B-plan så det kanske är en A-plan men det optmala vore ju att ha ett jobb...

Jo, jag hittade de här utanför en affär i Jericho. Hela världen i en hög.
Den gula lådan är Taybeh, utmärkt palestinsk öl.

1 kommentar:

R sa...

Hej Jessica!
Jag läser att du trivs och har det bra, bra!
Jag har sett en pjäs om Gustav Fröding, Kärleksköparen, på Stadsteatern och middag på Arirang Vega med två kompisar, riktigt bra kväll. Vi har det stormigt här.
Varm kram från Regina