fredag 26 september 2008

Curly Sue på kalas

På övervåningen i The Women Center där jag jobbar har de en liten hårsalong där de utbildar tjejer till hårfrisörskor. I går frågade av två tjejerna om de kunde få öva lite på mitt hår. Som den volontär jag är tänkte jag att det måste jag väl ställa upp på. Vad jag dock inte hade räknat med är att de skulle gå loss på locktången och överkonsumera hårspray på varje lock.


Tjejerna var mke nöjda med sig jobb medan jag kände mig som en docka eller som att jag bar en peruk. Jag var dock nöjd med att jag lyckades övertyga dem att locka hela håret och att inte spara luggen för att göra någon slags fancy palestinsk uppsättning.

Okej att folk glor och ibland tutar när jag, som blek brud, går på Ramallahs gator men promenaden hem den här eftermiddagen var... extra uppmärksammad. Jag garvade mest och försökte gömma mig bakom mina stora svarta och hög musik i Ipoden.
Lockarna gjorde dock succé på Jess och Saras födelsedags fest.

I natt är det muslimernas allra heligaste natt på året, Laylat al-Qadr. Det är inte bara den sista fredagen i Ramadan utan även den natt som Mohammad uppenbarade (eller hur jag nu ska uttrycka det) Koranen. Enligt de troende öppnar Allah i natt himmeln och lyssnar extra noga på allas böner. Utan att vara troende av någon religion så måste jag säga att det har varit ett fascinerande ljus hela dagen.

3 kommentarer:

Hordokht sa...

Du är underbar!!

Unknown sa...

when god said: "let there be locks!j. said OKAY!......and then there was??.....yes you guessed it....mad mad locks.

Unknown sa...

Nu är inte jag den enda Krull i världen längre!