lördag 27 september 2008

En mur, flera murare

I dag var första gången på fyra månader som jag var tvungen att dra på mig en kofta under jeans jackan. Det var även den dag som jag kunnde gå utanför dörren utan att känna svätten rinna ned för ryggen och sminket smälta i fejjan. (Om jag inte räknar de 10 dagar i augusti jag var hemma förstås). Hösten har kommit till bergen.

Tre saker som jag trodde att jag visste om det här stället men som jag tydligen inte riktigt hade koll på.

1. Muren är till för att skydda Israelerna.

Om det här är ett hus där det bor en väl skyddad israelisk bosättarfamilj.
Nää, de bor på kullen på andra sidan muren som omger det här huset i Betlehem.

Å muren är inte bara EN mur som snart är 700 km lång. Det är flera murar som delar in de ockuperade områdena i flera isolerade getton.

2. Israel började kalla de ockuperde områdena för Väst Banken för att få omvärlden att glömma bort att det en gång fanns ett anant land här som hette Palestina.

3. Hummos och falafel är äkta Israelisk mat.


Ett vykort att sprida över världen

Inga kommentarer: