onsdag 24 september 2008

Försäkrad i hopp om CSN

CSN ville inte bevilja mig studielån eftersom UD inte rekommenderar svenskar att åka hit och CSN följer UD´s rekommendationer. Det gör även Trygg Hansa så jag var tvungen att teckna ytterligare en hemförsäkring med Länsförsäkringar så att jag kan utnyttja deras reseförsäkring om något skulle hända mig när jag är här. Med förutsättning att det inte har med "kriget" att göra. Så om jag skulle bli packad å trillar ner från taket tar de hand om hela kalaset men om jag skulle råkar hamna i skottlinjen när Israeliska soldater går igång får jag ta mig hem på egen hand. Frågan är vad som händer om jag skulle trilla å bryta foten vid en check piont? Risken är nog dock störst att jag skadar mig i en bilolycka. Var med om en liten bumber krock i går. Tror chauffören var lite nyfiken på mig så att han var tvungen att vända sig om, när han körde, för att ge mig tillbaks min växel. Gick så där med kollen på avståndet till bilen framför...

Men det var inte det jag skulle skriva om. Hoppet är det sista man överger, skrev mamma å berättade att CSN skickat ett brev på posten för att berätta att de ångrat sig å visst vill visa sitt stöd.
Tjohoo kände jag lite oväntat även om jag hade bestämt mig för att hålla dem utanför. Skulle ju göra det här på egen hand. Men lite hederligt svenskt bidrag sitter ju aldrig fel. Det är lite dyrare att bo och leva här än vad jag hade räknat med å sen skulle jag gärna vilja åka till Kairo innan jag tar mig norrut...

Btw så tror jag att det släppte i dag. Arabiska alltså. Det gick sjukt bra på lektionen å jag satt där, rak i ryggen och högt ljudade ut det jag läste plus att jag faktiskt kunnde massor av ord. Det kommer nu, jag känner det. Och på lördag ska jag träffa Randa, min communication partner. Vi ska ses ett par gånger i veckan och sen kommer det här språket sitta som en smäll i bakhuvudet. Å sen skickar jag räkningen till Länsförsäkringar å skyller på Israel...

auf wiedersehen

ps. gick loss med min kamera på barnen jag jobbar med här om dan.



Inga kommentarer: