onsdag 17 september 2008

Vad händer om man vänder på Paris?

Tjo,

Jo, jag är ju som sagt i Palestina för att plugga. Universitetet heter Birzeit å ligger ca 15 min från Ramallah. Så varje morgon tar jag en service (en taxi som på vägen stannar å plockar upp vem som vill åka med) till down town å sen en buss till skolan. Tar allt som allt ca 25 min.

Palestina mina vänner.
Vet inte om det syns så bra men Ramallah
ligger ca 1 cm ovanför Jerusalem


Birzeit är ett ganska stort universitet med många utbildningar å jag går ett pgm som heter PAS (Palestien and Arabic Studies). Jag pluggar grundkursen i Colloquial Arabic vilket i praktiken handlar om att vi lär oss att prata arabiska med palestinsk dialekt. Sen började jag även läsa en political sience kurs som hette "The Palestine Question". Men förra veckan hoppade jag av för att jag tyckte att varken kursen eller framförallt läraren var speciellt bra. Så jag bestämde mig för att spendera mina 550 UDS på att lära mig läsa och skriva arabiska istället. Ett beslut som jag är mke glad över.

Jag kommer inte ihåg när jag lärde mig att läsa på svenska men jag kommer ihåg en bok jag läste när jag va typ 11 som hette" Vad händer om man vänder på Paris?" Tjejen i boken kunde inte sluta läsa på alla skyltar hon cyklade förbi när hon väl lärt sig att läsa å lite så är det för mig nu. Det känns som om jag är 5 år igen å äntligen fattar hur jag ska tolka de magiska tecknen å lösa rebusen som bildar ett ord. Jätte roligt.

Universitetet i bakgrunden av alla elever som inte
kom in på Campus i måndags pga demostrationen.


I dag blev jag dock asförbannad på pratarabiska lektionen. För det första är vi för många i klassen å efter som det är ramadan (å min lärare fastar vilket betyder att han varken äter eller dricker något under tiden solen är uppe) är han följaktligen rätt trött fram emot 2 på em.
MEN, jag är där för att lära mig å kan inte riktigt hjälpa att han inte får äta. Så i dag spenderade vi en timme åt att lästa meningar vi själva skrivit. Men eftersom ingen i klassen varken kan skriva eller läsa speciellt bra lärde jag mig inte ett skit på det. Sen hade vi en rast som han kom tillbaks från efter kanke 40 min, å efter det gick igenom hur vi skulle böja 5 olika verb å sen skickade han hem oss. Totalt meningslös lektion. Dags att ta ett snack med the head office...

puss å kram lyftkran

ps. nej jag måste inte gå i hijab (sjal) men jag går inte runt i små tighta västerländska linnen å visar brösten å axlarna. Får tillräckligt med uppmärksamhet som det är. Tackar.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Känner igen det där med att se det främmande språket som nån sorts rebusar, eller kanske snarare som nån hemlig kod. Helt plötsligt förstår man och det är en riktigt kul känsla.

Ryska är jättekul på det sättet. En massa skumma tecken som man kan ljuda och helt plötsligt (väldigt sällan eftersom jag inte förstår ryska per se) kommer ett ord fram. Typ pectopah = restoran = restaurang.

Lång kommentar om en liten företeelse...

Vill se kort från skolsalen!

Oskarand sa...

Hejsan,

Intressant att läsa! Lite annorlunda än det Arabland jag befinner mig i...