onsdag 17 september 2008

Ord men inga visor

Jag går i skolan måndag, onsdag och lördag. Fredag å söndag är helgdagar.
I stället för att varje tisdag å torsdag sova tills jag vaknar, äta en lång frulle, kanske träna lite å ta en kaffe i skuggan av ett olivträd går jag som vanligt upp vid 7 å åker till Al Amari Reefuge Camp i Ramallah. Där jobbar jag som volontär i The Womens Center där de varje förmiddag driver kindergarden verksamhet.
Skolan har två klasser, en med barn från 3-4 år och en med 4-5 åringar. Jag är med i klassrummen och hjälper till med det jag kan. Vilket i dagsläget är att leka, lägga pussel å att lära dem räkna till tio på engelska medan jag över på arabiska.

Klasserna består av ca 15 barn och en lärare som gör så gott hon kan med att undervisa med knappa resurser. Ett stort problem är att det barnen inte har så många saker att leka med och lära sig av. De har såklart läroböcker, papper å pennor å så men det är stor bris på pussel, spel, klossar och liknande. Så när den grupp av barn, som inte sitter och övar siffror eller bokstäver med läraren, ska leka på egen hand har de inte en sak var att leka med. Det leder till att några barn alltid springer omkring och stör de andra barnen för de vet inte vad de ska göra. Mitt jobb är väl lite att underhålla dessa barn men det är som sagt när det inte finns något för mig heller att jobba. Så på tisdag ska jag gå och köpa fler pussel och andra stimulerande leksaker för barnen att sysselsätta sig med.

Barnen är sjukt söta och nu när vi börjar lära känna varandra lite (eller de är inte så rädda för mig längre) så pratar de gladeligen med mig. Än så länge plockar jag bara upp vissa ord men oftast förstår jag inte ett jota av vad de bubblar om. Men jag försöker upprepa vad de säger för att ge någon slags respons på deras utläggningar. Å det är väl lite det som är tanken med att jobba där. Dels är jag så klart där för att se och lära å förhoppningsvis tillföra något till Centret men även för att höra, prata å försöka förstå arabiska bättre.
Annars pratar jag mest med min grönsakshandlare, slaktare å närbutiksägare men det är för lätt att glida över till engelska. Men jag försöker å en dag ska det flyta på. Är dock så dålig på att plugga glosor å utan ord är det svårt att tala...


ajöss å tack för fisken eller samak (سمك) som det heter på arabiska, fisk aså.
جعسيكا (Jessica)

Inga kommentarer: