måndag 15 september 2008

Kan Ceida, kan väl jag

Ramallah, Palestina hösten 2008

Såg att min vän å fd kollega Fredrik Cederqvist inte bara slutat jobba med media å börjat plugga igen utan han bloggar om det oxå (ceida.blogg.se). Så om han kan, tänkte jag att det kan väl jag oxå. Lillebror har varit på mig ett tag (även om han aldrig byggde mig den där egna siten... ) men vill även ge Sofia Embrén lite cred för att uppmuntra mig till att göra mitt liv i offentligt och se till att mina texter å bilder för all framtid kommer att finnas lagrad på otaliga servrar....

Aw well.. here goes.

Sen den 1 september pluggar jag arabiska vid Birzeit University i Ramallah, Palestina, aka West Bank, aka "Occupied Palestinan Territories", lite beroende på vem du frågar. Nu kanske du undrar hur jag hamnade här å det min vän ska jag nu berätta.

För att vara riktigt ärlig tröttnade jag på att göra meningslös underhållnings-TV, sippa latte och prata barn, bröllop och bostadsräntor. Så efter det att jag inte fick det där jobbet (som jag var så nära att få) i Kabul, Afghanistan följde jag med min kära vän Helena till Mellan Östern för att spela in sex avsnitt till en barnprogramserie för UR ("Med hälsning från..." sänds jan 2009). Vi bodde i Beirut, Libanon men filmade i Jordanien, Israel å Palestina.

Eftersom jag vill fortsätta jobba i regionen insåg jag under vår vistelse i Palestina att det är en stor tillgång att faktiskt kunna tala, läsa och skriva arabiska. Så inom loppet av två veckor hade jag ansökt och blivit antagen till Birzeit University i Ramallah. Sen är jag så klart här på grund av mitt intresse för regionen och den politiska situationen men jag vill få min egna bild av vad som pågår här. För hela mitt liv har jag undervisats, läst och hört om Israel/Palestina konflikten men trodde allt för länge att det var Palestinierna som var de onda...

Så nu sitter jag här i ett dorm bland kanske 15 andra internationella studenter och rabblar verb, glosor och skriver från höger till vänster. Åker genom checkpoints, ser muren, äter hummos å dricker bärs.

Utsikten från mitt rum

Det är svårt att förklara för någon som aldrig varit i Mellan Öster hur det faktiskt är här men i den här bloggen ska jag försöka ge en bild av hur jag upplever den här delen av världen, utan att bli alltför politisk... he he.

Så om du vill är det här du kan hålla koll på vad jag har för mig.

Yalla bye
jess

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej på dig,

Gillade titeln på bloggen skarpt! Ska bli kul att följa din resa här. Glad att du lyckades fixa en blogg på egen hand också.

Hmm, insåg efter jag skrev det där att det var lite sjukt. "Glad att du fixade en blogg på egen hand". Du smugglade in förfalskade pass gömda bland bindor in i en ockuperad krigszon på egen hand. Att blogga känns inte så svårt i jämförelse.

Tipsade för övrigt om din blogg från min blogg så nu kanske du får lite oväntade läsare.

Lycka till och skriv om småsaker. Jag vill höra om dom små konstiga sakerna, det är dom som är roligast!

Kram