måndag 29 september 2008

Visit Bethlehem

Jag har varit i Betlehem å besökte platsen där Jesus ska ha fötts.
Funderar fortfarande på om jag känner något och i så fall vad det är jag känner eller kanske borde känna. Tror inte känner något. Förutom att jag aldrig förr har känt mig så kristen, som jag gör när jag är i den här delen av världen. Här spelar det liksom roll. Å oavsett hur otroende jag än är så är jag ju uppfostrad efter kristna traditioner i ett kristet samhälle. Shit, jag är ju till och med konfirmerad... men jag nöjde mig med att gå in bakvägen och ta kort på BB a la år 0. Andra stod i en as lång kö för att kyssa eller i alla fall ta på den heliga platsen.

Okej, de har fixat upp krubban lite...

Det mest intressant med att besöka Betlehem var dock att ta sig ut. På vägen dit åkte jag och mina vänner bakvägen genom Palestina men vi valde att ta oss hem via Jerusalem. Det betyder att vi var tvugna att passera genom den kanske mest trafikerade och störst check pointen mellan Palestina och Israel.

För att inte skrämma pilgrimer å stora turistgrupper
med syftet av muren får de utan konstigheter passera,
i sina bussar, genom grinden.


Palestinierna måste ta vägen genom
"terminalen". Tänk dig kön till en ride
på Disney World men utan fläktar, trevlig musik
å folk som säljer förfriskningar.
Enjoy the ride...

För att inte tala om muren som vi passerade och som omger näst intill hela Betlehem och bokstavligen skär av stan från den å så närliggande huvudstaden.




Nu när Ramadan är slut infaller ett par dagars ledighet. Planen var att vi skulle hyra en bil och road trippa i Israel men i kväll stänger Israel check pointen mellan Ramallah och Jerusalem och håller den stäng i 2 dygn. Qalandia är den närmsta väg ut ur denna inhägnad från Ramallah. Anledningen är att det i morgon är Rosh Hashana, det judiska nyåret, men jag antar att vi på den här sidan muren inte är bjudna.


God Jul

Inga kommentarer: